14 października w Warszawie hodowcy z całej Polski spotkają się z ekspertami, aby porozmawiać o perspektywach polskiej żywności na międzynarodowych rynkach. Debata „Made in Poland – jak wykreować modę na polskie produkty? Polska żywność – szanse i perspektywy” rozpocznie I edycję Agro Days. Dni Hodowcy 2017. Według przeprowadzonych na jej potrzeby badań ponad 53% Polaków uważa, że krajowe mięso, wędliny i przetwory mięsne są lepsze od produktów zagranicznych.
Niewiele mniejszy odsetek wskazuje na pieczywo i wypieki (48%), a co trzeci badany – na warzywa i owoce oraz nabiał i produkty mleczne. Bardzo nisko, w porównaniu z zagranicznymi, oceniane są ryby, zboża i przetwory zbożowe, słodycze, a także alkohole.
Polskie produkty znakomicie radzą sobie na rynkach europejskich. Według danych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w ubiegłym roku wyeksportowaliśmy do UE żywność o rekordowej wartości 24,1 mld zł. Udział rodzimych produktów mlecznych i mleka stanowi 8,2 proc. całego rynku UE. Świetnie radzi sobie również polskie mięso – z udziałem na poziomie 10,4 proc. Eksperci zapowiadają, że to dobry czas, by otworzyć się na nowe rynki.
Od kilku lat polskim hitem eksportowym jest niewątpliwie drób. W ślad za drobiarzami mogą pójść hodowcy bydła mlecznego, sprzyja temu koniunktura na rynku tego surowca. Kolejnym przystankiem w podboju światowych rynków będzie prawdopodobnie Azja i Afryka – zauważa Rafał Kamiński, dyrektor produkcji De Heus.
O perspektywach dalszego rozwoju rozmawiać będą eksperci i hodowcy podczas debaty, która odbędzie się w trakcie konferencji otwierającej Agro Days. Dni Hodowcy 2017. W ramach panelu eksperci porozmawiają m.in. o konkurencyjności polskiej żywności na arenie międzynarodowej, a także o bezpieczeństwie produkcji i preferencjach konsumentów. W debacie wezmą udział przedstawiciele Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Krajowej Rady Drobiarstwa, Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka, Banku BGŻ BNP Paribas, hodowców oraz firmy De Heus – organizatora wydarzenia.
Na potrzeby debaty przeprowadzono badania na temat preferencji rodzimych konsumentów. Czy Polacy czytają etykietki na produktach, czy poprawnie odczytują oznaczenia? Gdzie kupują najlepsze jajka i co oznacza kod na nich? Co ich zdaniem wpływa na smak żywności? Ile spożywamy jaj, mięsa i mleka? Co w największym stopniu zachęca nas do zakupu i dlaczego nie jest to cena? Co z tym GMO? A z antybiotykami? Odpowiedzi na te pytania będzie można poznać już 14 października.
– Nasze badania ujawniły ciekawy obraz polskich konsumentów. Wiemy już, co najbardziej cenią konsumenci, kto z kupujących zwraca uwagę na smak, kogo kusi atrakcyjna cena, kogo można przyciągnąć dobrym składem produktów, a kto jest w stanie zapłacić więcej za żywność wyższej jakości. Zgromadziliśmy także wiele cennych danych dla hodowców, m.in. opinii o sposobach żywienia zwierząt, o walorach polskiego mięsa i o jego postrzeganiu wśród konsumentów. Więcej na razie nie zdradzę, ale mogę zapewnić, że pełne wyniki zainteresują zarówno hodowców, konsumentów, jak i producentów żywności – dodaje Kamiński.
Po konferencji na odwiedzających czeka bogaty program warsztatów i paneli sektorowych. Przestrzeń targowa I edycji Agro Days. Dni Hodowcy 2017 została podzielona na trzy sekcje tematyczne: bydło, trzoda i drób. Swoją ofertę zaprezentuje ponad 65 firm ze wszystkich etapów produkcji zwierzęcej. Hodowcy z całej Polski będą mogli również skorzystać z specjalnych stref: pokazowej, konsultacyjnej i konferencyjnej. Nie zabraknie przestrzeni dla najmłodszych.